Elektrisch rijden:
WAT SPEELT ER EN WAT BETEKENT DIT VOOR U?
NEBIM
Milieuzones, lage-emissiezones, subsidies, een steeds groter aanbod aan emissievrije voertuigen. Er speelt van alles rond elektrisch transport. Dat heeft mogelijk ook impact op uw logistieke operatie. Hoog tijd om een aantal belangrijke ontwikkelingen op een rij te zetten.
WAT IS DE ACTUELE SITUATIE?
Milieuzones: wellicht heeft u er nu al mee te maken. Momenteel hebben vijftien gemeenten in Nederland een milieuzone voor dieseltrucks. Hier zijn sinds 1 januari 2022 alleen dieselvrachtauto’s toegestaan met minimaal emissieklasse 6. Vier steden hebben milieuzones voor bestelauto’s die op diesel rijden. In deze steden zijn twee soorten milieuzones. In een gele milieuzone mag u alleen komen als uw bestelauto emissieklasse 3 of hoger heeft. Een groene milieuzone is alleen toegankelijk voor bestelauto’s met emissieklasse 4 of hoger.
VERVUILENDE VOERTUIGEN GEWEERD UIT (BINNEN)STEDEN
Milieuzones zijn de opmaat naar meer. Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten namelijk een zero-emissiezone instellen. In zulke zones zijn (na een overgangsperiode) alleen nog zero-emissie voertuigen welkom. Inmiddels hebben 27 gemeenten besloten om een zero-emissiezone in te voeren, waaronder Maastricht, Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, ‘s Hertogenbosch en Nijmegen.
BEKIJK ALLE ZERO-EMISSIE ZONES
WAT BETEKENEN ZERO-EMISSIE ZONES VOOR U?
1 januari 2025 is al over twee jaar. Komt u met uw voertuig(en) in binnensteden? Dan is dat iets om nu al rekening mee te houden. Vanaf 2025 moeten alle nieuwe vracht- en bestelauto’s die een zero-emissiezone in willen, ZE-aandrijving hebben. Voor bestaande trucks en bestelwagens geldt een overgangsperiode:
- Bestaande Euro VI-bakwagens die op 1 januari 2025 maximaal vijf jaar oud zijn, mogen tot 1 januari 2030 de ZE-zones in.
- Bestaande Euro VI-trekkers die op 1 januari 2025 maximaal acht jaar oud zijn, hebben tot 1 januari 2030 toegang tot de ZE-zones.
- Euro 5 bestelauto’s hebben tot en met 31 december 2026 toegang tot de ZE-zones.
- Euro 6 bestelauto’s hebben tot en met 31 december 2027 toegang tot de ZE-zones.
BPM VRIJSTELLING VOOR DIESEL BESTELAUTO VERVALT VANAF 2025
Als ondernemer betaalt u nu geen BPM als u een diesel bestelauto aanschaft (mits u aan bepaalde voorwaarden voldoet). Vanaf 2025 verdwijnt deze vrijstelling waarschijnlijk. Voor een diesel bestelwagen moet dan BPM worden betaald. U betaalt BPM op basis van de CO2 uitstoot van het voertuig. Hoe hoger de uitstoot van CO2, hoe hoger de BPM. De BPM-vrijstelling blijft wel gelden voor emissievrije bestelwagens, zoals de 100% elektrische Renault Master E-Tech.*
SUBSIDIE VOOR EEN ELEKTRISCHE TRUCK OF BESTELWAGEN
Bij aanschaf van een elektrische truck of bestelwagen komt u mogelijk in aanmerking voor subsidie. Er zijn diverse regelingen:
Aanschafsubsidie voor zero-emissie Trucks
Wilt u een elektrische truck aanschaffen? Dan kunt u aanspraak maken op de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) voor ondernemers en non-profitorganisaties. In 2022 bestond deze subsidieregeling voor het eerst en in 2023 komt er een vervolg. Subsidie aanvragen kan weer vanaf 4 april 2023 via deze website.**
Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel (SSEB)
De SSEB is een aanschafsubsidie voor bouwmaterieel. Alhoewel deze grotendeels gaat over bouwmachines, vallen trucks onder voorwaarden ook onder deze regeling. De regeling loopt van 9 mei 2022 tot en met 31 december 2026.***
Tot 5000 euro subsidie voor een elektrische bedrijfswagen
Wilt u een elektrische bestelauto kopen of financial leasen? Daarvoor kunt u subsidie krijgen via de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA). Daarmee krijgt u tot maximaal € 5.000, subsidie voor een elektrisch aangedreven bedrijfswagen. Onder andere de Renault Master E-Tech komt voor subsidie in aanmerking.****
Belastingvoordeel voor elektrisch voertuig
Naast subsidie, komt u ook in aanmerking voor belastingvoordeel als u investeert in een elektrische bedrijfswagen of een ander elektrisch aangedreven voertuig. Dat kan bijvoorbeeld via de Milieu-investeringsaftrek (MIA). Met de MIA profiteert u van een investeringsaftrek die kan oplopen tot 45% van het investeringsbedrag.*****
Subsidie voor een laadpaal
Ook bij de aanschaf van een oplaadpunt maakt u aanspraak op fiscaal voordeel via de Milieu-investeringaftrek (MIA). Als u investeert in een laadpaal kunt u tot 36% MIA claimen. Heeft u een oplaadpunt voor zware elektrische voertuigen die vallen onder de voertuigcategorie M2, M3, N2 of N3? Dan komt u naast MIA ook in aanmerking voor 75% Vamil. Met de Vamil kunt u een investering op een willekeurig moment afschrijven. Door sneller afschrijven vermindert u de fiscale winst en betaalt u minder belasting in dat jaar.********
VERDIEN GELD MET IN HERNIEUWBARE BRANDSTOFEENHEDEN (HBE'S)
Laadt u uw bedrijfswagen op eigen locatie op? Dan kan deze laadpaal u mogelijk geld opleveren en zelfs extra indien u zelf stroom opwekt. Dat kan met zogenoemde Hernieuwbare Brandstofeenheden (HBE’s). HBE’s zijn certificaten die je als bedrijf kunt krijgen als je een elektrisch voertuig op eigen locatie oplaadt. Die HBE’s kun je vervolgens verhandelen. Partijen die fossiele brandstoffen produceren, moeten hun CO2-uitstoot compenseren met de inkoop van HBE’s. Bedrijven die HBE’s creëren, kunnen ze verkopen aan die partijen.******
ONS AANBOD ELEKTRISCHE VOERTUIGEN
Krijgt u energie van elektrisch? Het aanbod elektrische trucks en bedrijfswagens wordt steeds groter. Voor elke toepassing is nu een elektrisch voertuig leverbaar. Van een Renault Master E-Tech voor distributiewerk tot een Volvo FMX Electric voor elektrisch bouwtransport. In 2023 start ook de productie van de zware elektrische modellen van Renault Trucks.
BENIEUWD NAAR DE MOGELIJKHEDEN VAN EEN ELEKTRISCH VOERTUIG VOOR UW BEDRIJF?
Heeft u binnenkort een nieuwe truck of bestelwagen nodig? Laat u vooraf goed informeren, zodat u achteraf niet voor verrassingen komt te staan. Maak een afspraak met onze electromobility-experts en laat u bijpraten over alle mogelijkheden. Uw accountmanager beantwoordt al uw vragen en laat u graag zien wat een elektrische truck of bedrijfswagen kan betekenen voor uw specifieke werkzaamheden. Ook ondersteunen we u bij zaken als het opzetten van een laadinfrastructuur, service en onderhoud.
Bronvermelding
* https://ondernemersplein.kvk.nl/geen-bpm-vrijstelling-meer-voor-bestelauto/#:~:text=Bent%20u%20ondernemer%20en%20gaat,de%20ondernemer%20(ondernemersvrijstelling)%20afschaffen ** https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/aanzet *** https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/sseb **** https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/seba ***** https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/mia-vamil/ondernemers ****** https://mobilyze.nl/hernieuwbare-brandstofeenheden-voor-de-logistiek/ ******* https://data.rvo.nl/subsidies-regelingen/milieulijst-en-energielijst/miavamil/oplaadpunt-voor-elektrische-voer-vaartuigen ******** https://data.rvo.nl/subsidies-regelingen/milieulijst-en-energielijst/miavamil/oplaadpunt-voor-zware-elektrische-voertuigen