Interview Thijs Rutten -Funpop
25 JAAR FUNPOP, 25 JAAR KIPPENVEL, SAMEN!
NEBIM
Van vrijdagavond 12 tot en met zondag 14 mei vond de jubileumeditie van Funpop plaats. Het meest sympathieke festival van Nederland richt zich op verstandelijk beperkte mensen, hun familie, begeleiders en verder iedereen die deze doelgroep een warm hart toedraagt. Dit doen ze inmiddels 25 jaar! En niet onverdienstelijk. Overal waar je kijkt tijdens het festival, zie je lachende, dansende en genietende bezoekers! Nebim was er voor de 3e keer bij en was dolenthousiast, maar hoe kijkt de organisatie van Funpop zelf tegen hun wel heel bijzondere festival aan? We vroegen het aan Thijs Rutten, voorzitter van de Funpop organisatie sinds 2015.
Hoe kijk je terug op de jubileumeditie van 25 jaar Funpop?
“Het was fantastisch! Droog, zon, 21 graden. Het ideale festivalweer! Op zaterdag en zondag waren er in totaal zo’n 7500 bezoekers en op vrijdagavond zo’n 300. Dat is een mooi aantal. Zowel bezoekers, vrijwilligers als wij van de organisatie hebben genoten. En nog mooier: Hoofdsponsor Nebim heeft op zondag opnieuw voor 5 jaar het hoofdsponsorschap toegezegd! Dat was een fantastische afsluiting van het weekend.”
Maar… “Toch ook nog een punt van aandacht: we zien een tendens in het aantal bezoekers…” geeft Thijs aan. “De zaterdag wordt steeds populairder, maar de zondag daarentegen wordt steeds een beetje magerder. Nou viel dit jaar de zondag samen met Moederdag, maar deze trend zien we inmiddels al langere tijd. Hier zullen we ons dus over moeten buigen en bedenken hoe hier mee om te gaan.”
Nebim gaat door!
Ho, stop, even terug naar die mooie afsluiting van het weekend! Daar zijn wij het natuurlijk helemaal mee eens! Ook wij zijn enthousiast dat we nog 5 jaar onderdeel mogen zijn van zo’n mooi festival. Vooral vanwege het bijzondere karakter ervan, maar daarnaast zijn we erg trots dat we met Nebim een steentje bij kunnen dragen aan een maatschappelijk initiatief zoals dit. Onze medewerkers vinden het heerlijk om als vrijwilliger bezoekers vanuit het hele land te mogen verwelkomen.
Hoe kijk je terug op de afgelopen 25 jaar Funpop?
Thijs Rutten is nu sinds 8 jaar betrokken bij de organisatie van Funpop. Hij weet echter wel hoe het festival 25 jaar geleden is begonnen, dus ook dat het festival een mooie ontwikkeling doormaakte. “Het festival is in 1997 begonnen met één dag muziek. Inmiddels is het een heel weekend vol muziek en activiteiten: muziek, beleef en doe. Funpop is in 25 jaar tijd dus flink gegroeid! En de ontwikkelingen blijven maar doorgaan. Er is steeds meer aandacht voor de aankleding en er wordt professioneler beeldmateriaal gemaakt, vooral dankzij Gewoon Doen TV en NEP, wat we dan weer via onze Social Media kanalen delen. Daarmee is Funpop ook professioneler geworden.”
“Door die groei was het nodig om een stuk meer zakelijkheid in de organisatie te brengen. Daarbij is de organisatie inmiddels ook flink verjongd, zodat we er weer fris tegenaan kunnen gaan. Helaas nog opvallender is het feit dat festivals organiseren steeds duurder wordt en dat er binnen de zorgsector steeds meer bezuinigingen plaatsvinden. Die combinatie maakt het lastig voor ons. We zijn een stichting en hebben dus geen winstoogmerk, maar je wil het wel goed blijven doen voor je doelgroep. Tickets eindeloos duurder maken is geen optie. Daarom moeten we het hebben van sponsoren. Dankzij onze begunstigers, financieel dan wel in natura, kunnen we dit festival laten draaien zoals we dat voor onze doelgroep graag willen. En dan is het maar wat fin dat onze hoofdsponsor Nebim zich alvast voor meerdere jaren aan Funpop heeft verbonden.“
Wat was jouw hoogtepunt van de afgelopen 25 jaar?
Daar hoeft Thijs niet lang over na te denken. “Er is niet maar één hoogtepunt te noemen,” zegt hij stellig. “We claimen dat Funpop het meest sympathieke festival van Nederland is en dat is niet voor niks. Er heerst een bijzondere en erg fijne energie. Het moment dat we op zaterdagochtend en zondagochtend nog even met alle vrijwilligers samenkomen voordat het festival losgaat en het moment waarop dan de poorten opengaan en al die blije mensen binnenkomen, dat is genieten. Ieder jaar hebben we ook een momentje waarop we stilstaan bij degenen die er niet meer bij kunnen zijn. Hierbij wordt You Never Walk Alone gezongen. Kippenvel! Ieder jaar weer. Het hele “samen” gevoel. Gewoon geweldig!” Daar kunnen wij niks meer aan toevoegen. Onze collega’s kregen net als de Funpop vrijwilligers kippenvel toen ze al die enthousiaste bezoekers zagen binnenstromen. Een heerlijk moment!
Hoe zie jij de toekomst van Funpop?
“Funpop voorziet in een behoefte van de doelgroep. We hebben nog bestaansrecht én groeipotentieel. De grootste uitdaging is de financiering. Zoals gezegd kunnen we niet eindeloos de ticketprijs verhogen, dus we zijn heel blij met iedere sponsorbijdrage die we kunnen krijgen. Veel kruimels maken ook een brood.” Toen vroegen wij ons af: Hoe overtuig je dan bedrijven (of personen) om een bijdrage te leveren? Mondeling blijkt dat vaak nog niet zo makkelijk te zijn, maar Thijs heeft een tactiek die al eens eerder bleek te werken: “Als sponsoren niet weten waar ze het voor doen, dan nodigen we ze graag uit. Kom gewoon eens kijken. Beelden zeggen immers meer dan woorden.”
Kun jij al een tipje van de sluier oplichten over Funpop 2024?
We weten dat dit soort vragen vaak gevoelig ligt, maar Thijs gaf ons gelijk een luid en duidelijk antwoord: “Het project ‘Aankleding’ gaat verder. Zo wordt het mooie “Funpop Village”, zoals we de verschillende tenten gedoopt hebben, in een nóg mooier jasje gestoken. Het komende jaar zal het team van Funpop volop klussen en knutselen om de tenten een mooie uitstraling te geven. Net zoals de EHBO-tent die er dit jaar voor het eerst uitzag als een echt ziekenhuis. Daarnaast wordt de Beweegarena nóg groter en ambitieuzer! Dit jaar stond er onder andere al een klimwand. Hoe dat overtroffen gaat worden? Dat zien jullie tijdens de 26e editie in 2024.”
Dat klinkt ons al als muziek in de oren, maar hoe zit het met de artiesten? Wie betreedt volgend jaar dat Funpop-podium? Helaas kregen we daar niet het antwoord op waar we op hoopten, maar ach, met nog een jaar te gaan tot Funpop 2024 snappen wij het antwoord best. “Natuurlijk zijn ook al de eerste contacten gelegd met artiesten, maar hier kunnen we nog niks over loslaten. We houden de spanning er nog even in.” Fair enough, Thijs! Dan houden we toch gewoon Facebook, Instagram en de website in de gaten!