General Safety Regulations
ALLES OVER VERPLICHTE NIEUWE VEILIGHEIDSSYSTEMEN VOOR TRUCKS
NEBIM
Bent u al op de hoogte van de vernieuwde veiligheidsmaatregelen van de EU? Vanaf juli 2024 moeten alle nieuwe trucks die in de EU worden verkocht voldoen aan de General Safety Regulation (GSR). Dat betekent dat een reeks actieve veiligheidssystemen verplicht is in nieuwe trucks. Wat houdt dat in en wat betekent dat voor uw bedrijf?
HET DOEL: MINDER ONGEVALLEN MET TRUCKS?
Veiligheid is topprioriteit. Veiligheidssystemen vergroten de veiligheid onderweg en verkleinen de kans op ongevallen door menselijke fouten. In de General Safety Regulation van de Europese Unie staat welke geavanceerde veiligheidsvoorzieningen verplicht zijn voor nieuwe voertuigen die op de Europese markt worden verkocht. Vanaf juli 2024 zijn een reeks actieve veiligheidssystemen met chauffeursondersteuning verplicht in nieuwe trucks. Het doel is om de verkeersveiligheid te vergroten en bestuurders, voetgangers en fietsers beter te beschermen.
Vanaf juli 2024 is een aantal nieuwe veiligheidsfuncties verplicht op nieuwe trucks.
WELKE VEILIGHEIDSFUNCTIES WORDEN VERPLICHT?
Er zijn in totaal elf actieve veiligheidsfuncties vereist. Acht daarvan worden vanaf juli 2024 verplicht op nieuwe trucks. De overige drie volgen in respectievelijk 2026 en 2029. Welke functies zijn wanneer verplicht?:
1. NOODSTOPSIGNAAL
Een knipperend remlicht (of daarmee vergelijkbaar) dat aan andere weggebruikers achter de vrachtwagen aangeeft dat het voertuig snel afremt of krachtig remt.
2. ACHTERUITRIJDETECTIE
Technologie, zoals camera of sensoren, waarmee de chauffeur een overzicht heeft van objecten en mensen achter de truck.
3. BANDENSPANNING MONITORING
Een systeem dat de bandenspanning van de truck in de gaten houdt en vermindering van bandenspanning realtime meldt aan de chauffeur. Dit is mogelijk met het Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) van Volvo Trucks.
4. INTELLIGENTE SNELHEIDSONDERSTEUNING
Een systeem dat de snelheid actief in de gaten houdt en de chauffeur waarschuwt als de snelheidslimiet wordt overschreden. Volvo Trucks heeft hiervoor het veiligheidssysteem Intelligent Speed Assist ontwikkeld.
5. DODEHOEKWAARSCHUWING
Een systeem dat de chauffeur waarschuwt voor kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en voetgangers die zich naast de truck bevinden of vóór de truck oversteken. Volvo Trucks heeft hiervoor het veiligheidssysteem Front Short Range Assist ontwikkeld. Een frontradar en een camera worden gebruikt om te detecteren of iemand zich voor de vrachtwagen bevindt. Visueel en met een geluidssignaal waarschuwt het systeem de chauffeur als er een aanrijding dreigt.
6. INFORMATIESYSTEEM OVER WEGRIJDEN
Een systeem dat de chauffeur, voor het wegrijden of bij langzaam rijden, waarschuwt voor kwetsbare weggebruikers vóór het voertuig.
7. ONDERSTEUNING VAN DE INSTALLATIE VAN EEN ALCOHOLSLOT
De gewijzigde regelgeving vereist een gestandaardiseerde interface voor een alcoholslot (blaasapparaat) in voertuigen.
8. DRIVER ALERT SUPPORT
Een veiligheidssysteem om de alertheid van de chauffeur te beoordelen. Dit systeem controleert bijvoorbeeld hoe lang de chauffeur al rijdt en waarschuwt wanneer een pauze nodig is.
9. GEAVANCEERDE AFLEIDINGSWAARSCHUWING
Een veiligheidswaarschuwingssysteem dat in staat is te herkennen hoeveel aandacht een chauffeur aan een situatie besteedt en de chauffeur zo nodig waarschuwt. Implementatie van dit systeem gebeurt in een later stadium in 2026.
10. VERBETERD DIRECT ZICHT VANUIT DE CHAUFFEURSPOSITIE
Specifieke vereisten om 'direct zicht' (wat chauffeurs direct door de ruiten van hun voertuig kunnen zien) te verbeteren en dode hoeken weg te nemen. De nieuwe normen zijn bedoeld om chauffeurs in staat te stellen fietsers en voetgangers sneller en gemakkelijker te zien. Implementatie is in een later stadium in 2029.
11. GEGEVENSRECORDER VOOR INCIDENTEN
Een 'black box'-gegevensrecorder voor ongevallen. De implementatie hiervan staat gepland in een later stadium in 2029.
Het doel: het aantal ongevallen tussen trucks en kwetsbare weggebruikers verminderen.
OP WEG NAAR ZERO ACCIDENTS
’Vision Zero’: dat is het lange-termijndoel van de EU. Dat betekent nul doden en nul ernstig gewonden op de Europese wegen in 2050. Deze visie sluit naadloos aan bij Volvo Trucks' ultieme doel van zero accidents. Veiligheid is een van de speerpunten van Volvo Trucks. Daarom werkt Volvo Trucks continu aan de ontwikkeling van hoogwaardige en innovatieve trucks en veiligheidssystemen die de kans op ongevallen en de gevolgen ervan verminderen.