B&R Premium Logistics
TRANSPORT ALS VERLENGSTUK VAN WAREHOUSING
REPORTAGE
Met een vloot van elf Volvo FH trekkers en 111.000 vierkante meter warehouse in en rondom Heerlen is B&R Premium Logistics de laatste twaalf jaar uitgegroeid tot een partner in de supply chain van zijn opdrachtgevers. Het bedrijf opereert sterk mensgericht, zowel in- als extern. Voor directeur Naud Brand is dat een van de sterke drijfveren om te ondernemen.
Logistiek is een breed begrip voor Naud Brand, te breed. 12 jaar geleden werd B & R Premium Logistics opgezet in Heerlen. Twee dingen: waarom toch logistics en waarom Heerlen. “Laten we beginnen met het laatste. De goederenstromen in Europa verschuiven. Waar tot een aantal decennia geleden het Ruhrgebied in Duitsland de economische motor was, is dat veel meer verschoven naar Hessen en Beieren. Dat maakt ook dat het knooppunt in Venlo voor sommige stromen verlegd is naar Heerlen. Logistics is een ander verhaal."
"Ik heb een lange carrière in het transport achter de rug en ben steeds meer tot de conclusie gekomen dat het niet zit in het aantal wielen, maar veel meer in datgene wat je kunt betekenen voor jouw opdrachtgever. Wij hebben nu 111.000 m2 opslagoppervlak, dat is de spil in onze diensteverlening. Wij bieden onze opdrachtgevers aanvoer van grondstoffen en halffabricaten. En we bieden opslag van gereed product. Maar ook alles wat er tussenin zit, denk aan crossdocking, het mengen van grondstoffen, orderpicken, sealen, ompakken en de administratie rondom de producten.”
NIEUW WAREHOUSE
Vlak bij het kantoor van B & R verrijst een nieuw warehouse met een oppervlakte van 31.000 vierkante meter. Het is een volgende stap in de dienstverlening. “Rondom Heerlen zitten behoorlijk veel productiebedrijven, zowel in Nederland, België als Duitsland. Vanuit onze vestigingsplaats kunnen we al deze bedrijven goed bedienen. We hebben nadrukkelijk gekeken naar het potentieel. Warehousing is plaatsgebonden, het is een samenspel met de opdrachtgever.”
ONDERDEEL VAN DE SUPPLY CHAIN
Met de warehouses en de diensten is B & R Premium Logistics een vast onderdeel van de supply chain van de opdrachtgevers. Soms als onderdeel op locatie van de opdrachtgever, soms als verlengstuk van de aan- en afvoer op de eigen locaties. Transport speelt daar een ondersteunende rol in. “Voor ons zijn wielen een middel om onze warehouses vol te krijgen. We hebben een vloot van elf trekkers, dat is een verdubbeling ten opzichte van vijf jaar geleden. Een kwestie van meedenken en meegroeien met onze klanten. Misschien is dat wel het belangrijkste: steeds goed luisteren naar de wensen en noden van de klant."
"We zien nu een afname in de volumes bij productiebedrijven. In eerste instantie vergt dat meer opslag van producten; we zullen steeds samen moeten kijken naar de behoefte. We zien met name aan de zijde van de consumenten dat er een afnemende vraag is. Denk aan een procent of twee. Dat lijkt weinig, maar als je het gaat vertalen naar eenheden dan gaat het om substantiële aantallen. Tegelijkertijd stappen we voor een deel af van het globale denken. De oorlog in onder meer Oekraïne, heeft een hang naar meer lokaal produceren en handelen gebracht. Dat soort grote veranderingen in het denken heeft effect op ons werk: warehousing.”
SOCIAAL VERANTWOORD WERKEN
Een van de drijfveren van Naud Brand om 12 jaar geleden in een nieuw avontuur te stappen, is dat hij wilde bewijzen dat in dit vak je sociaal verantwoord kunt werken. Een van de voorbeelden is de bouw van het nieuwe warehouse. Daarvoor zijn al mensen in dienst maar de bouw heeft vertraging opgelopen. Toch zijn alle mensen binnenboord gebleven. “Wij doen het samen. Ik spring als het moet ook achter het stuur van een truck. We willen het samen doen: we staan naast elkaar. En soms sta ik er zelfs onder, want opdrachtgevers mogen mij aanspreken op onze dienstverlening. Daar hoort bij dat we zelfkritisch zijn. Steeds stellen we onszelf de vraag of we het goed doen.”
TRANSPORT MET VOLVO FH
Zoals gezegd is B&R Premium Logistics geen transportbedrijf. “Puur transport hebben we zelfs afgestoten. Ik zie daar minder toekomst in. Maar wij zien de laatste vijf jaar weer een toename in wielen. De logische verklaring is de vraag vanuit de markt. Onze ritten zijn meestal vijftig kilometer rondom Heerlen, daarmee verzorgen we het merendeel van de transporten van en naar onze opdrachtgevers. Het is kort werk, waarvoor de truck geschikt moet zijn. Je moet daarbij bedenken dat de trucks soms ritten hebben van 500 meter. Uiteindelijk zit het ook hier niet in het aantal kilometers, maar in de dienst die we leveren. Zo zijn alle trailers voorzien van een kettingsysteem, waardoor we zeer snel kunnen lossen. De korte ritten en het vele stationair draaien, geeft extra belasting. Uiteindelijk zijn we daarvoor uitgekomen bij Volvo Trucks en Nebim. We zijn voorzichtig begonnen, een truck moet zich bewijzen. Dat is meer dan gebeurd, ons hele wagenpark is nu Volvo, mede dankzij de uitstekende begeleiding van Nebim. En ook belangrijk: onze chauffeurs zijn zeer tevreden met de Volvo FH.”