Tol in Duitsland
HOE WERKT HET?
NEBIM
Rijdt u in Duitsland met uw trucks? Dan zal het u niet zijn ontgaan dat u sinds 1 december meer Maut betaalt. Dat komt omdat er een CO₂-toeslag in rekening wordt gebracht. Wat is er gewijzigd? En hoe voorkomt u dat u te veel tol betaalt?
WAT IS ER VERANDERD?
Het Duitse toltarief per kilometer wordt berekend op basis van een aantal factoren zoals de geluidsbelasting en luchtverontreiniging. Sinds 1 december wordt het toltarief ook mede bepaald op basis van de CO₂-uitstoot van een truck. Daarmee wil de Duitse overheid het gebruik van milieuvriendelijke voertuigen stimuleren.
HOE WORDT DE CO₂-TOESLAG BEREKEND?
Om de CO₂-toeslag te berekenen, worden trucks ingedeeld in een CO₂-emissieklasse. Hoe hoger de uitstoot van CO₂, hoe hoger de Maut. Er zijn vijf CO₂-klassen: klasse 1 is het duurst, klasse 5 het goedkoopst. Hier vallen emissievrije voertuigen onder, zoals elektrische trucks. Deze trucks zijn voorlopig vrijgesteld van Maut.
WAT MOET U DOEN?
Toll Collect heeft alle geregistreerde voertuigen automatisch in de duurste CO₂-emissieklasse 1 ingedeeld. Maar wellicht vallen uw trucks in een goedkopere klasse. U moet er zelf voor zorgen dat u de juiste gegevens doorgeeft aan Toll Collect zodat uw trucks in de juiste categorie worden ingedeeld. Via het klantenportaal op www.toll-collect.de kunt u checken in welke categorie uw trucks vallen. Hier kunt u ook de gegevens van uw trucks aanpassen.
IN WELKE KLASSE VALT MIJN TRUCK?
Is een truck voor het eerst geregistreerd vóór 1 juli 2019? Dan valt deze hoogstwaarschijnlijk onder CO₂-emissieklasse 1. Heeft u een jongere truck? Sommige vrachtwagens die na 1 juli 2019 zijn geregistreerd, kunnen in een gunstiger CO₂-emissieklasse met dus een lager Maut-tarief vallen. Daarom is het verstandig om uw gegevens goed te controleren en waar nodig aan te passen.
HOE WEET IK WAT DE CO₂-EMISSIE VAN MIJN TRUCK IS?
Daarvoor heeft u een aantal gegevens nodig, zoals het kentekenbewijs deel 1 en de CO₂-score van uw truck. Deze score kunt u terugvinden op de voertuigdocumenten, zoals de conformiteitsverklaring (COC) die u bij de levering van de truck hebt gekregen. Op het COC-document staat op regel 49.5 de zogeheten VECTO-score vermeld. De VECTO-score geeft de CO₂-uitstoot van het voertuig weer. Die gegevens kunt u invullen in het klantenportaal van Toll Collect. Op basis daarvan bepaalt Toll Collect in welke CO₂-emisisieklasse de truck valt. Indien er geen VECTO-score op het COC document vermeld staat, valt een truck (helaas) in categorie 1.
MIJN TRUCK HEEFT GEEN VECTO-SCORE. IN WELKE KLASSE VALT DEZE?
Alle trucks die geen VECTO-score hebben, vallen in klasse 1. Ook als u de voertuiggegevens niet invoert in het klantenportaal van Toll Collect, wordt de truck automatisch ingedeeld in de duurste klasse 1.
WAT GAAT ER NOG MEER VERANDEREN?
Vanaf 1 januari 2024 moet er ook Maut worden betaald voor trucks die rijden op LNG en CNG. De vrijstelling die de afgelopen jaren voor deze trucks gold, is vervallen. Verder wordt vanaf 1 juli 2024 de tolgrens verlaagd van 7,5 ton naar 3,5 ton. Vanaf die datum moet ook voor lichtere bedrijfswagens Maut worden betaald.
MEER WETEN?
Op www.toll-collect.de vindt u meer informatie en de actuele toltarieven.