Miac Electro
DE VONK MET RENAULT SLAAT OVER
REPORTAGE
Welke bus is lang genoeg voor ons materiaal? En welk voertuig heeft tot 3.500 kg trekgewicht? Dat waren voor Miac Electro belangrijke eisen bij de keuze voor nieuwe bedrijfswagens. De keus viel op een Renault Trafic en een Renault Master.
‘DE SERVICE MOET GOED ZIJN’
Miac Electro is een elektrotechnisch installatiebedrijf uit Maastricht. Sean Miac, directeur-eigenaar: “We richten ons met name op amusementscentra en casino’s, de voedselverwerkende industrie en evenementen. Bij evenementen regelen we alles wat met stroom te maken heeft, van de bekabeling tot lichtmasten.”
Het vervoer van machines en materialen doet Miac Electro met één truck en vier bedrijfswagens. Recent heeft Miac Electro zijn eerste Renault Trafic in gebruik genomen. “Voor mijn wagenpark wil ik te maken hebben met één partij, op voorwaarde dat de service goed is. Sinds 2017 hebben we een Renault Trucks D in ons wagenpark en sindsdien werken we samen met Nebim, waar we ook het onderhoud laten uitvoeren. Over de service van Nebim Elsloo zijn we zeer tevreden. Bij Nebim geldt: afspraken worden nagekomen. Door omstandigheden waren we op zoek naar een ander merk bedrijfswagens en vanwege de goede ervaring van Nebim was het logisch om te kijken naar Renault Bedrijfswagens.”
“Welk voertuig is groot genoeg om buizen van vier meter lengte in mee te kunnen nemen? Dat was een van onze belangrijkste eisen.”
DE LAADLENGTE VAN DE RENAULT TRAFIC MAAKT HET VERSCHIL
Welk voertuig is groot genoeg om buizen van vier meter lengte in mee te kunnen nemen? Dat was voor Miac een van de belangrijkste eisen. “De buizen die we gebruiken zijn 4 meter lang en in de Renault Trafic kunnen we die zonder problemen meenemen. De Trafic heeft een doorlaadluik in de scheidingswand onder de passagiersstoel. Daardoor is de laadlengte 4,15 meter en dat is dus ruim voldoende.”
VEEL TREKKRACHT, MAKKELIJK LADEN EN LOSSEN
Na een Renault Trafic heeft Miac Electro recent ook een Renault Master in gebruik genomen. “Tijdens het evenementenseizoen zetten we de Renault Master met een aanhanger in voor het leveren van materialen. In de laadruimte van de bus staan kabelkratten en met de aanhanger vervoeren we aggregaten en hoogwerkers. Vanwege het trekgewicht hebben we gekozen voor de Renault Master. Dit voertuig moet minimaal 3.500 kilo kunnen trekken en dat kan met deze bus. Bovendien heeft de Renault Master aan beide zijden een schuifdeur. In binnensteden is de ruimte soms beperkt en dan is het handig als je je materialen via drie kanten kunt lossen: de linker- en rechterkant en de achterkant.”
“We hebben nog twee oudere bussen en die gaan we nog dit jaar vervangen zodat we nog gebruik kunnen maken van de BPM-vrijstelling voor bedrijfswagens.”
PROFITEREN VAN BPM-VOORDEEL VOOR BEDRIJFSWAGENS
De service en de goede ervaring met de Renault Trafic zijn voor Miac een belangrijke reden om ook de rest van zijn wagenpark te vervangen door Renault Trafic’s. “We hebben nog twee oudere bussen en die gaan we nog dit jaar vervangen zodat we nog gebruik kunnen maken van de BPM-vrijstelling voor bedrijfswagens. Dat scheelt een flinke slok op een borrel.”
“Met de aanschaf van de nieuwe voertuigen is ons volledige wagenpark Euro 6, waardoor we er ook in milieuzones mee mogen komen. Datzelfde geldt voor zero emissie zones. Maastricht is een van de steden die zo’n zone gaan invoeren vanaf 1 januari 2025, maar met een Euro 6-voertuig heb je een ontheffing tot 1 januari 2028. Met een onze nieuwe bussen zijn we dus helemaal klaar voor de komende jaren.”