Mondial Centrum Verhuizingen
DUURZAAM VERHUIZEN MET ELEKTRISCHE RENAULT-TRUCK
REPORTAGE
Welke truck biedt voldoende actieradius om verhuizingen elektrisch te kunnen doen? Die vraag stelde Mondial Centrum Verhuizingen uit Maastricht. De keus viel op de Renault Trucks E-Tech D. “Hiermee kunnen we ons onderscheiden van collega’s.”
DE KLANT VRAAGT OM DUURZAAM TRANSPORT
Mondial Centrum Verhuizingen verhuist al sinds 1941 particulieren en zakelijke klanten in binnen- en buitenland. Ook overheids- en onderwijsinstellingen behoren tot de klantenkring. “Overheden vragen in aanbestedingen steeds vaker om duurzaamheid en circulair verhuizen”, vertellen Michael en Robert van Maasakker, directie van Mondial Centrum Verhuizingen. “Ook bij bedrijven en particulieren horen we die vraag steeds vaker.”
“Andere reden om te elektrificeren, is omdat er vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s komt in Maastricht. Hoewel in het coalitieakkoord wordt gesproken over het uitstellen van de invoering van de zero-emissiezones, gaan we ervan uit dat dit in Maastricht wel doorgaat. We willen zaken kunnen blijven doen in het centrum van Maastricht en met een elektrisch wagenpark kan dat.”
“We hebben verschillende merken met elkaar vergeleken. De actieradius van de Renault E-Tech D kwam als beste uit de bus.”
EERSTE ELEKTRISCHE TRUCK VOOR VERHUIZINGEN
Mondial Centrum Verhuizingen heeft al meerdere kleinere elektrische bakwagens in haar vloot. Met de Renault Trucks E-Tech D heeft het bedrijf nu ook een elektrische truck. Naast de milieuwinst biedt de inzet van een elektrische truck nog een belangrijk voordeel, vertelt Van Maasakker. “Hiermee kunnen we ons onderscheiden van collega’s. We zijn in het zuiden van het land het eerste bedrijf dat een elektrische truck inzet voor verhuizingen. De actieradius was voor ons een belangrijk criterium. We willen een volledige werkdag kunnen rijden zonder tussentijds te hoeven bijladen, ook als we heen en weer moeten naar pak ‘m beet Eindhoven. We hebben verschillende merken met elkaar vergeleken en de actieradius van de Renault E-Tech D kwam als beste uit de bus.”
VIER WEKEN TESTEN IN DE PRAKTIJK
Het is de eerste Renault-truck voor Mondial Centrum Verhuizingen. Bij de keuze ging het bedrijf grondig te werk. “We zijn aangesloten bij Mondial Movers, een samenwerkingsverband van 18 verhuisbedrijven in Nederland. Collega’s van ons rijden al met elektrische Renault-trucks. We hebben hen gevraagd naar de ervaringen en die waren overwegend positief. Verder kregen we vorig jaar via Nebim de kans om vier weken een elektrische 16 ton bakwagen van Renault Trucks uit te proberen en dat gaf ons een goed beeld van de mogelijkheden. De truck is stil en heel rustig. Ook reageert de truck heel snel: als je het ‘gaspedaal’ indrukt trek je heel snel op. Al met al rijdt een elektrische truck erg prettig, al moet je op sommige punten soms even wennen. In de stad moet je bijvoorbeeld extra goed rekening houden met voetgangers en fietsers, want ze horen je minder goed.”
“Bij onze vestiging in Maastricht hebben we een laadpaal. ’s Avonds gaat de truck aan de oplader zodat die de volgende ochtend weer 100% is opgeladen.”
MULTIFUNCTIONEEL INZETBAAR IN DE LAST MILE
De inzet van een elektrische truck biedt ook nieuwe kansen.
“Vanwege de invoering van de zero-emissiezone vanaf 1 januari bieden we een nieuwe dienst aan voor bedrijven die in Maastricht-Centrum moeten zijn. Bedrijven kunnen hun laadbak of zending bij ons afleveren en dan verzorgen wij emissievrij de last mile tot de bestemming in de zero-emissiezone.”
De truck is daarom voorzien van een wisselsysteem berry met 8 twist lock systemen. Hierdoor kan de truck verschillende laadbakken transporteren en is het voertuig multifunctioneel inzetbaar. “De configuratie van het voertuig is allemaal in goed overleg gegaan met Nebim en de carrosseriebouwer. Zo kan, mocht er iets gebeuren met een van de accu’s, deze eenvoudig worden gedemonteerd zonder dat dit invloed heeft op de opbouw van de truck.”