Panhuijzen Groen
ERVARING MET ELEKTRISCH: ‘IN ÉÉN WOORD SUPER’
REPORTAGE
Hoe is het om met een elektrische truck te rijden en werken? Panhuijzen Groen, specialist in totaalonderhoud van terrein, groen en tuin, heeft inmiddels ruim een half jaar ervaring met een Volvo FMX 8x4 Electric. “Het is geweldig. Een elektrische truck is beter dan een diesel.”
EEN ELEKTRISCHE TRUCK KAN HET VERSCHIL MAKEN
De inzet van schoon materieel kan soms letterlijk het verschil tussen het wel of niet doorgaan van een project. Mike Panhuijzen, eigenaar van Panhuijzen Groen uit Deurne, heeft dat letterlijk voor de deur van zijn bedrijf meegemaakt. De provinciale weg in Deurne wordt heringericht. Het werk aan de N270 tussen Deurne en de grens met Limburg was een paar jaar geleden al in uitvoering, maar werd stilgelegd vanwege veranderingen in de regels over de stikstofuitstoot. Kort samengevat: er moest eerst worden aangetoond dat het project kon worden uitgevoerd zonder extra stikstofneerslag in nabijgelegen beschermde Natura 2000-gebieden.
SCHONE EN ELEKTRISCHE MACHINES
De extra eis kwam op het moment dat aannemer Strukton Wegen & Beton al een paar maanden met de uitvoering op de N270 bezig was. In opdracht van de provincie Noord-Brabant heeft Strukton onderzocht welke maatregelen nodig zijn om toename van stikstofneerslag te voorkomen. Een van de oplossingen: meer schonere en elektrische machines inzetten.
Daar kwam Panhuijzen Groen in beeld. “We zijn toen om tafel gegaan en hebben aangeboden om een elektrische truck in zetten”, zegt Mike Panhuijzen. “We oriënteerden ons al op elektrisch omdat we veel voor overheidsinstanties werken en ook in steden rijden. Opdrachtgevers vragen om transport schoner te doen en we zien dat ook gemeenten maatregelen nemen. Met de Volvo FMX Electric gaan we ook rijden voor een opdrachtgever in Eindhoven. Vanaf 2025 stelt Eindhoven een zero-emissiezone in waar je straks alleen nog maar met een emissieloos voertuig welkom bent en dat gaan meer gemeenten doen.”
“Heb je voldoende stroom om de truck te kunnen opladen? Dat is de belangrijkste vraag als je elektrisch wilt gaan rijden.”
‘VOLVO TRUCKS LOOPT VOOROP’
De FMX Electric is de eerste Volvo-truck in de vloot van Panhuijzen Groen. “Op het moment dat we voor elektrisch kozen, was Volvo Trucks de enige die een elektrische truck kon leveren die aan onze eisen voldoet. Volvo Trucks loopt voorop. Het is één van de eerste Electric-trucks in Nederland in deze uitvoering. We hebben gekozen voor een 8x4 tridem voor zoveel mogelijk laadvermogen. Deze truck heeft een netto laadvermogen van 20 ton. Dankzij het Palfinger haakarmsysteem kunnen we containers snel wisselen en verschillende typen afzetcontainers meenemen. Ook heeft de truck een afneembare 17 tonmeter autolaadkraan. Voor het transport van zand hebben we geen autolaadkraan nodig en in dat geval kan de autolaadkraan eraf, zodat we meer laadvermogen hebben.”
‘IK HAD VAN TEVOREN NIET VERWACHT DAT HET ZO GEWELDIG ZOU ZIJN’
Hoe is het om met een elektrische truck te rijden en te werken? “Super”, zegt Panhuijzen. “Ik had van tevoren niet verwacht dat het zo geweldig zou zijn. De truck hebben we de afgelopen maanden ingezet bij het project bij ons voor de deur voor de aan- en afvoer van grind, puin en alles we er nog meer vervoerd moet worden. Dit soort werk kun je prima elektrisch doen. De energie die nodig is voor de aandrijving van de autolaadkraan, komt uit de accupacks van de trucks. De chauffeur kan met dit voertuig de hele dag rijden en werken, zonder tussentijds te hoeven bijladen. Qua rij-ervaring vind ik een elektrische truck zelfs beter dan een diesel. Je rijdt er uit stilstand zo vlot en soepel mee weg…”
WAAR MOET JE OP LETTEN ALS JE ELEKTRISCH GAAT RIJDEN?
Welke tips heeft Panhuijzen voor andere bedrijven die overwegen om de stap naar elektrisch te zetten? “Heb je voldoende stroom om de truck te kunnen opladen? Die vraag moet je eigenlijk als eerste beantwoorden. Wij hebben onze netaansluiting laten verzwaren om voldoende laadcapaciteit op eigen terrein te hebben. Ook moet je je chauffeurs meenemen in het verhaal. Rijden met een elektrische truck is anders dan met een dieseltruck. Je moet als chauffeur bewust bezig ben zijn met je rijstijl. Laat de truck bijvoorbeeld goed uitrollen want dan win je energie terug. Je moet chauffeurs hebben die het leuk en interessant vinden om hiermee aan de slag te gaan.”
100% GROEN IN GROEN
De Volvo FMX Electric is letterlijk en figuurlijk groen. Op de truck staat de toepasselijke tekst ‘100% Groen in Groen’. Dat sluit ook helemaal aan op de specialiteit van Panhuijzen Groen, dat zich richt op totaalonderhoud van terrein, groen en tuin. Panhuijzen Groen houdt zich bezig met terrein- en groenvoorziening, boomverzorging en professionele reiniging voor overheden en bedrijven. Verder verzorgen de specialisten aanleg en onderhoud van tuinen bij particulieren. Ook de bestrijding van processierups, bladluis of andere boomplagen en onderhoud en het reinigen van kolken behoren tot het uitgebreide dienstenpakket.
“Qua rij-ervaring vind ik een elektrische truck zelfs beter dan een diesel.”