Transpo-Nuth
HOE IS HET OM MET DE VOLVO FM ELECTRIC TE RIJDEN?
REPORTAGE
Waar begin je als je met een elektrische truck wilt gaan werken? En wat zijn de ervaringen in de praktijk? Transpo-Nuth zet sinds september een Volvo FM Electric 8x4 met autolaadkraan en haakarmsysteem in. “De chauffeur is zeer tevreden over hoe het voertuig werkt en rijdt.”
WAAROM KIEST TRANSPORT-NUTH VOOR EEN ELEKTRISCHE TRUCK?
Transpo-Nuth is een veelzijdig transportbedrijf, vertelt wagenparkbeheerder Siem Souren. “We hebben een groot aantal verschillende opdrachtgevers: van wegenbouw- en bouwbedrijven tot bedrijven in groenvoorzieningen en particulieren. Om die zo goed mogelijk te bedienen, hebben we trucks in allerlei verschillende configuraties in de vloot. Dat varieert van autolaadkranen, kippers, veegwagens, containerwagens tot trekkers voor gespecialiseerd en exceptioneel transport. Om ons aanbod verder te verbreden, hebben we nu gekozen voor een elektrisch aangedreven kraanwagen. Met name onze opdrachtgevers die werken voor de overheid moeten bij projecten de CO2-uitstoot zoveel mogelijk beperken en de inzet van een elektrische truck helpt daarbij.”
WAAR BEGIN JE ALS JE ELEKTRISCH GAAT RIJDEN?
“Dit is onze eerste elektrische truck”, vertelt Souren. “We hadden al wel een aantal elektrische bestelbussen in de vloot, maar een truck is natuurlijk wel iets anders. We hebben verschillende merken met elkaar vergeleken. Met deze truck verzorgen we de aan- en afvoer van grondstoffen en bestratingsmaterialen zoals: zand, grond en menggranulaten. Om dan goed uit te komen met het gewicht, heb je een 8x4-configuratie nodig en Volvo kon als enige een 4-asser leveren.”
“Alles wat we doen is spoedgerelateerd en dat maakt het werk altijd uitdagend.”
HOE IS HET OPLADEN GEREGELD?
De Volvo FM Electric is voorzien van een 20 tonmeter Palfinger Epsilon Q 200Z autolaadkraan en een Palfinger T24 haakarmsysteem. “We rijden met deze truck vooral in Zuid-Limburg”, vertelt Souren. “Actieradius is voor ons geen issue; we rijden maximaal 150 à 200 kilometer per dag en dat kan prima met een elektrische truck. We moeten wel rekening houden met de energie voor de autolaadkraan en het haakarmsysteem want die komt uit dezelfde accu’s. De truck is af-fabriek uitgerust met een elektrische Power Take-Off (e-PTO) voor de aandrijving van de autolaadkraan en het haakarmsysteem. Onze ervaring is dat we prima een volledige werkdag kunnen doen op één acculading. Voor het opladen hebben we bij onze vestiging een laadpaal laten plaatsen. Aan het eind van de werkdag gaat de truck aan de oplader en dan kan de chauffeur de volgende ochtend weer aan de slag met volledig opgeladen accu’s.”
HOE IS HET OM MET EEN ELEKTRISCHE TRUCK TE RIJDEN?
“Met deze Volvo FM Electric kunnen we hetzelfde werk doen als met een dieseltruck, maar dan volledig elektrisch. De chauffeur is zeer tevreden over hoe het voertuig werkt en rijdt. De stilte en het trekvermogen van de truck worden als zeer prettig ervaren. Het rijden vraagt wel enige aanpassing van de chauffeur, met name het bewust bezig zijn met je rijstijl. Hoe snel trek je op? Hoe kun je het beste regeneratief remmen zodat je weer energie terugwint? Et cetera. Onze chauffeur heeft van Nebim een aflevertraining gehad waarin alle functies van de truck zijn uitgelegd en tips over hoe je er het beste mee kunt rijden.”
“Met de Volvo FM Electric kunnen we hetzelfde werk doen als met een dieseltruck, maar dan volledig elektrisch.”
ADVIES VAN DE DEALER
“Van een dealer verwachten we goed advies en als je met iets nieuws begint is dat extra belangrijk. Hoe zit het met de actieradius van een elektrische truck? Wat zijn de mogelijkheden qua autolaadkraan en haakarmsysteem en hoeveel accucapaciteit hebben we dan nodig? In het voortraject zijn we goed geadviseerd door Nebim, niet alleen over de truck zelf maar ook over de subsidiemogelijkheden voor elektrische trucks waar we met succes een aanvraag voor hebben gedaan.”