WHITEPAPER
EMISSIEVRIJE STEDEN EN MILIEUZONES



WELKE OPLOSSINGEN ZIJN ER VOOR TRANSPORT IN DE STAD?
Nederland werkt aan een schonere lucht en minder CO2-uitstoot. Een belangrijke maatregel is de invoering van milieuzones en zero-emissiezones in tal van steden. Deze zones beperken de toegang voor dieselvoertuigen. Komt u met uw bestelwagens en/of trucks in deze zones? Dan heeft dit voor u gevolgen. In deze whitepaper leggen we uit wat milieuzones en zero-emissiezones zijn, wat de impact is voor uw bedrijf en welke oplossingen er zijn.
WELKE STEDEN HEBBEN NU EEN MILIEUZONE?
Milieuzones zijn gebieden waar oudere, vervuilende voertuigen niet mogen rijden. Deze zones zijn ingesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren. Op dit moment hebben zeven gemeenten in Nederland een milieuzone voor dieseltrucks. Hier zijn alleen dieselvrachtauto’s toegestaan met minimaal emissieklasse 61.
● Maastricht
● Amsterdam
● Arnhem
● Breda
● Delft
● Maasvlakte Rotterdam
● Rijswijk
Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht hebben (ook) een milieuzone voor personen- en bestelauto’s die op diesel rijden. In deze gemeenten kunt u twee soorten milieuzones tegenkomen:
● In een groene milieuzone mag je alleen komen als jouw auto emissieklasse 4 of hoger heeft.
● Een blauwe milieuzone is alleen toegankelijk voor personen- en bestelauto’s met emissieklasse 5 of hoger.

ZERO-EMISSIE DE STAD IN?
Zero-emissiezones gaan een stap verder dan milieuzones: hier mogen (na een overgangsperiode) alleen voertuigen rijden die helemaal geen uitstoot veroorzaken, zoals elektrische voertuigen. Sinds 2025 kunnen gemeenten zero-emissiezones invoeren. Nieuwe bestel- of vrachtwagens die vanaf 2025 op kenteken gezet worden, moeten emissieloos zijn om in deze zero-emissiezones te mogen komen. Voor bestaande voertuigen op fossiele brandstof geldt uitstel, afhankelijk van de configuratie en emissieklasse. Vanaf 2030 mogen alleen ZE-voertuigen deze zones nog in.
WAAR ZIJN DE ZERO-EMISSIEZONES?
Inmiddels hebben 18 gemeenten een zero-emissiezone ingevoerd. Andere gemeenten en Schiphol hebben het besluit tot invoering van een zero-emissiezone genomen of doen daar onderzoek naar. Op de kaart staan de gemeenten die in 2025 een zero-emissiezone hebben ingevoerd of dat de komende jaren gaan doen.
Bron: https://www.opwegnaarzes.nl/bedrijven/waar-komen-de-ze-zones

1. Almere – 1-1-2028 2. Alphen a/d Rijn – 1-1-2027 3. Amersfoort – 1-1-2025 4. Amsterdam – 1-1-2025 5. Apeldoorn – 1-1-2030 6. Arnhem – 1-6-2026 7. Assen – 1-1-2025 8. Breda – 1-1-2029 9. Delft – 1-1-2025 10. Den Haag – 1-1-2025 11. Deventer – 1-1-2028 12. Dordrecht – 1-7-2026 13. Ede – 1-1-2030 14. Eindhoven – 1-1-2025 15. Enschede – 1-7-2025 16. Gouda – 1-1-2025 17. Groningen – 1-4-2025 18. Haarlem – 1-6-2025 19. ’s Hertogenbosch – 1-3-2025 20. Leiden – 1-1-2025 21. Maastricht – 1-1-2025 22. Nijmegen – 1-1-2025 23. Rotterdam – 1-1-2025 24. Schiphol – 1-1-2026 25. Tilburg – 1-1-2025 26. Utrecht – 1-5-2026 27. Venlo – 1-1-2027 28. Zaanstad – 1-1-2030 29. Zwolle – 1-1-2025
TOT WANNEER MAG U DE ZERO-EMISSIE ZONE IN?
Om de overstap naar zero-emissiezones haalbaar te maken, gelden er verschillende ingangsdata voor verschillende voertuigen. Zo mogen schonere bestelauto's en jongere trucks wat langer in de zero-emissiezones komen. Tot wanneer bent u met uw voertuig(en) welkom in zero-emissiezones? De toegangsregels ziet u in onderstaande afbeelding2.

WAT KUNT U DOEN?
Komt u met uw dieseltruck(s) of -bestelwagens in steden met een milieuzone? Of in gemeenten die een zero-emissiezone hebben of gaan invoeren? Dan zijn deze zones iets om rekening mee te houden als u uw voertuigen gaat vervangen of uw wagenpark wilt uitbreiden.
OVERSTAPPEN OP ELEKTRISCHE VOERTUIGEN
Voertuigen met oudere dieselmotoren mogen (op termijn) milieuzones en zero-emissiezones niet meer in. Een van de meest voor de hand liggende oplossingen, is het overstappen op elektrische voertuigen (EV’s). Elektrische vrachtwagens en bestelwagens stoten geen uitlaatgassen uit en zijn daarmee ideaal voor zero-emissiezones.
STEEDS GROTER AANBOD
Het aanbod elektrische trucks en bestelwagens wordt steeds groter. Of u nu actief bent in stadsdistributie, regionaal transport of bouwtransport: voor ieder soort transport is tegenwoordig een elektrisch voertuig beschikbaar. Elektrische voertuigen hebben weliswaar nog steeds enkele beperkingen, zoals een beperkte actieradius, langere laadtijden en de beschikbaarheid van laadinfra. Toch worden deze obstakels steeds meer overwonnen dankzij de groeiende laadinfrastructuur en de verbetering van batterijtechnologie.
MAAK KENNIS MET ONZE ELEKTRISCHE TRUCKS EN BEDRIJFSWAGENS
Van bestelbus tot bouwtruck. Met de merken Volvo Trucks en Renault Trucks kunnen we voor ieder soort transport een elektrisch voertuig leveren. Onze experts kijken graag samen met u naar uw wensen en eisen, zodat u precies het voertuig krijgt dat u nodig heeft voor uw werk.
HOE IS HET OM MET EEN ELEKTRISCH VOERTUIG TE RIJDEN?
“Vanaf 2025 heeft Eindhoven een zero-emissiezone waar je alleen nog maar met een emissieloos voertuig welkom bent en dat gaan meer gemeenten doen. Opdrachtgevers vragen om transport schoner te doen. Daarom hebben we gekozen voor de Volvo FMX 8x4 Electric, waarmee we ook rijden voor een opdrachtgever in Eindhoven. Het is super om met deze truck te rijden en te werken. Qua rij-ervaring vind ik een elektrische truck zelfs beter dan een diesel. Je rijdt er uit stilstand zo vlot en soepel mee weg…”
Mike Panhuijzen, eigenaar van Panhuijzen Groen.
“Vanaf 1 januari 2025 is er een zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto’s in Maastricht. We willen zaken kunnen blijven doen in het centrum van Maastricht en met een elektrisch wagenpark kan dat. We hebben verschillende merken met elkaar vergeleken en de actieradius van de Renault E-Tech D kwam als beste uit de bus.”
Michael en Robert van Maasakker, directie van Mondial Centrum Verhuizingen, over de keuze voor de Renault Trucks E-Tech D-bakwagen.
“Bij de keuze voor de Renault Trafic E-Tech ben ik ontzettend goed geholpen en geadviseerd door de verkoper van Nebim. Aanvankelijk dacht ik dat ik een bus met een ruime actieradius nodig had, maar in overleg zijn we toen gaan kijken wat ik nou echt in de praktijk met de bus doe. Ik ben toen bijvoorbeeld gaan bijhouden hoeveel kilometer ik per dag rij. Dat bleek niet meer dan honderd kilometer te zijn en dat kan prima met een elektrisch voertuig.”
Jos Heuts, eigenaar van Heuts Hoveniers, over de keuze voor de Renault Trafic E-Tech.
BENIEUWD HOE U UW WAGENPARK TOEKOMSTPROOF MAAKT?
Plan een afspraak met onze experts en ontdek de mogelijkheden. Onze specialisten staan klaar om al uw vragen te beantwoorden, geven u graag advies over hoe u uw wagenpark toekomstproof maakt en laten u graag zien wat een elektrische truck of bestelwagen kan betekenen voor uw bedrijf. Uiteraard helpen wij u bij elke stap richting een duurzamer wagenpark - van laadinfra en financieringsopties tot onderhoud en service.
Interesse? Neem contact met ons op.



